Sunday 14 August 2011

Muhasabah Diri

Assalamualaikum w.b.t...
Alhamdulillah...hari ni dah masuk hari ke 14 seluruh umat Islam berpuasa..
dan maksudnye semakin byk pembaziran makanan dah berlaku..maklum lah..bulan puasa kan...nafsu mkn dtg mintak nak mkn mcm2..last2,terbazir begitu sahaje...em,perangai aku lah ni...haha..tp taon ni,aku dah x membazir sgt mase nak berbuka..sbb pose kat umah aje kan..mak aku masak..x payah susah2 beli kat bazaar...laen ler mase bukak pose kat UiTM..aku bukak pose beli tau foo fa 3 bungkus..itu wajib!..pastu besenye aku beli nasik plus lauk2 utk mkn berbuka..beli mi soto utk makan mlm2..pergh!maka x hairan lah klu aku ini seorang yg "sihat"..
Okey ler...entri aku bkn nak citer psl makanan2 semua ni...aku nak bagi tazkirah psl muhasabah diri..ahaks!




Korang tawu kan ape itu muhasabah diri?Aku pun x tawu nak explain mcm mana tp klu ikut KAMUS DEWAN FYZA,muhasabah tu maksudnye lebih kurang mcm renung2 kan ape yg kita dah lakukan sebelum2 ni dan ambil pengajaran daripada pengalaman itu..
Setiap saat yg berlalu,tanpa disedari,kita semakin menuju ke final destination kita iaitu saat bertemu dgn Allah..This is the fact of life...masa berlalu dgn pantas..sedar2 je sekarang umur aku dah 20 taon...tinggal lg setaon utk aku lepas usia mengundi..dan lg 5 taon utk lepas due date utk kawen..,hooray!haha
dalam 20 tahun ni,aku tetiba terfikir,berapa byk dah kebaikan yg aku dah buat,berapa byk kejahatan yg aku dah buat..klu lah boleh buat senarai berkajang...komfem2 amalan yg dicatat oleh malaikat RAQIB yg lg penuh..antara benda2 jahat yg aku pernah buat:
1.x dgr ckp mak abah...okey,ni mmg aku selalu buat...tp dlm degil2 aku tu,xde lah sume bende aku nak bangkang kan..cuma still x elok lah..sedangkan ckp "ah" kat parents pun dah dikategori kan sbg anak derhaka..
2.tinggal solat...bende ni aku selalu buat time aku kecik2 dulu...mak aku suruh sembahyang..aku tipu mak aku,ckp dah sembahyang..nak wat trick lg,aku basuh muka konon2 angkat air sembahyang ler..adoi,tu sume zaman jahiliyah aku...bila aku dah masuk asrama mase form 1..aku sembahyang juz sekadar wajib sembahyang.klu x nanti name naek mase row call..tp semakin aku besar.plus dpt kwn2 yg mmg jenis x tinggal sembahyang..alhamdulillah..dari situ,aku belajar betapa pentingnye sembahyang tu...syukur aku masih belum tersesat jauh...
3.ponteng kelas..err...ni masuk kategori jahat ke?wallahualam..aku igt lg aku pernah ponteng kelas mase form5..dah nak exam pun wat hal lg kan..dah le ponteng kelas BI plak tu..teacher Rafidah punye kelas..cikgu yg sgt dikenali dgn kegarangannye..tp aku berani mati wat keje tu sbb mase tu sgt ngantuk..bila masuk matrix..sem 1 aku baek lg..masuk sem 2,aku stat ponteng klas math...sbb aku x suka math..masuk kelas je aku ngantuk..masuk u,mase sem 1 aku pernah terponteng last class math sbb x tersedar pg tu..ulang lg sekali..TERPONTENG!...hehe..masuk sem 2 plak..aku penah ponteng klas biochem 2x..kelas chemistry 2x..dan pengajaran yg aku dpt hasil daripada ponteng kelas ialah gred yg aku sepatutnye boleh dpt lebih tggi tp aku x dpt..mase SPM,should be aku boleh dpt A subjek BI..tp aku dpt B3 aje..mase matrix tu,math aku boleh dpt B,tp aku dpt C!..sem lepas plak,BIOCHEM dah boleh target A- ke atas tp aku dpt B+...chemistry plak aku dpt A- je..kerana hilang keberkatan,aku dah terlepas peluang utk dpt dekan padahal lg 0.03 je nak lepas..aku share cerita ni sbb nak jd kan pengajaran utk korang dan diri aku sendiri supaya jgn ponteng kelas!!!!
Ok,dah lah tu..x payah lah aku nak share sume bende2 jahat yg aku dah buat...haha..
Org selalu ckp,bende dah lepas tu biarkan lah lepas..x payah nak fikir2 lg..tp aku rase,aku harus kenang bende yg lepas supaya aku lg bersemangat utk teruskan hari esok..sesungguhnye,result exam sem lepas memberi tamparan hebat lg kencang buat aku...dan buatkan aku punye semangat berkobar2 nak jadi minah library sem dpn..tp aku kena repair kad matrix aku dulu lah sbb sem dpn nak masuk library kene ade kad matrix..kad matrix aku dah berkurun terbelah dua..gara2 keganasan aku sewaktu buat eksperimen..aku mls nak ganti yg baru..akibatnye,mase sem lepas..aku dgn malu2 arnab menunjukkan IC gmbar budak 12 taon kat pengawas mase exam..:P
Di kesempatan ini,aku nak ajak ramai2 muhasabah diri sendiri..x payah fikir bende baek yg kita dah pernah buat..takut tu sume akan mendatangkan riak dan bangga sbb dah byk buat amal kebaikan..konon!
let's us think about bende2 kurang baik yg kita pernah buat...misalnye,tinggal solat,mengumpat,segala bagai lah yg korang rase x elok kan..aku mngaku aku mmg selalu "anyam ketupat"..tp bila aku rasa diri aku teraniaya lah..eheh!marilah kita bertaubat sementara pintu taubat masih belum tertutup rapat..






Firman Allah SWT, maksudnya : “Demi masa sesungguhnya manusia itu benar-benar di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesan kepada kebenaran dan berpesan-pesan kepada kesabaran”. ( Surah Al-Ashr: ayat 1-
3 )


sesungguhnye tiada manusia yg sempurna..aku nak jadik manusia yg berpesan2 kpd kebenaran dan kesabaran...amin...dan semoga masih ade insan yg sudi berbuat yg same kpd aku sbb aku manusia biasa..x akan terlepas dari dosa2 kecil mahupun besar..:)




Dah Habis Baca?Kalau Suka,Sila Like..Thanx.. :)

0 budak kasi surat cinta:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...