Tuesday 6 September 2011

Saat Melahirkan..

Assalamualaikum..
Ok,entri kali ni aku nak share sket pengalaman menunggu arnab deliver..
rasenye x ramai tawu kitorang ade bela arnab..klu nak tawu,sila refer ke post MY WONDERFUL ALARM CLOCK..


Kronologi nye start around pukul 2.30 pg..mase tu aku dah habis on9 fesbuk..
Aku baring2 tapi x boleh tido..and tergerak pulak hati aku nak tgok si elly ni..
al maklum,mase siang tu,dia buat perangai pelik..cabut2 bulu badan dia..
take note ye..klu arnab buat mcm ni,means dia otw nak beranak..
aku tgok bulu dia gumpal2 dah jd mcm kapas muka..bulu warne putih kan..
klu buat bisnes kapas pun untung jgk ni..hoho..
sempat lg fikir psl duit..mmg mata $$..


and mase aku tgok dia tu,sekali lg dia buat perangai pelik cabut2 bulu..
tp kali ni dia sgt gelisah..aku tgok mcm tgh meneran je..aku pun bising2 lah elly nak beranak..aku pggil mak aku..suruh tgok2 kan..pastu mak aku ckp nampak dah kaki baby..
pastu bila ayah aku dtg,ayah aku ckp "tu,dah keluar dah tu.."..mcm eksaited plak ayah aku..maklumlah,mase mak aku deliver aku & sarina,ayah aku xde..bertugas di perantauan..ayah aku kan perajurit tanah air..(poyo gila)..and mase deliver dua org hero pun,sekali lg ayah aku x ade di sisi mak aku sbb jage aku n adik..hehe..
and mase deliver adik aku yg keempat,sekali lg ayah aku x dpt teman mak aku..(ok,statement ni tipu sbb aku ade 3 org adik je..:P )


tp kan,mase baby tu keluar,aku x sempat nak tgok..mase tu aku tgh msg adik aku Nur Sarina Roosli (currently kat UPSI),konon2 nak bgtawu news terkini kat dia lah..
yg sedihnye,baby sulung tu x bergerak2..kitorang assume dia dah mati..so sad.. :(
aku sbg dokter veterinar x bertauliah buat assumption:

  1. baby tu lemas dlm kandungan..
  2. sbb water bag pecah..
  3. and baby plak lambat dikeluarkan..

inilah baby yg baru keluar tu..tp sygnye dah mati..ok,makluman..baby arnab lahir mmg xde bulu,buta dan pekak serta bisu.. :(
Naseb baek aku x nangis..klu x,hilang kemachoan aku!anak arnab yg mati,aku plak yg emosianal terlebih..elly rilex je..huhu..tu baru anak arnab,mcm mane agaknye rase org yg anak dia meninggal mase bersalin tu?aku x tawu sbb aku x kawen lg.. :P


Ok,xpe.drop the subject..back to main story...aku pun teruskan menunggu dan menunggu dgn harapan dpt tgok elly deliver anak yg kedua ketiga dan seterusnye...elly byk kali tunjuk tanda2 nak beranak lg tp x keluar2 pun..last2 yg family laen2 sume give up nak tggu..aku tggu kat luar wad bersalin(a.k.a sangkar elly)..aku tggu dgn eddy iaitu suami kpd elly..eddy seolah2 bg semangat dari luar sangkar.mcm paham2 je elly tgh kesakitan.."go go elly"..(aku pulak mcm paham2 je dialog diorang kan..)


aku tggu sampai pukul 4.30 pg tp baby x keluar pun..aku yg konon2 nye nak jd bidan pegang2 perut elly and aku dpt rase masih ade lg jasad bernyawa dlm tu..
last2,aku pun pergi dapur,sahur kejap sempena nak menjalankan ibadah puasa ganti,,opps!
kantoi aku x pose penuh taon ni..haha
lepas sahur igt nak sambung tidur tp x boleh tidur..kejap2 aku pergi kat "wad bersalin" tgok si elly..gaya aku ni mcm suami yg tggu isteri dia bersalin je..sweet kan aku?haha..sempat plak naek lif tekan sendiri..choii,klu aku x tekan sape lg nak tlong tekan..
hmm,pukul berapa entah tidur..lupa nak tgok jam..


aku bangun tidur plak pukul 12 tengahari..ok,sila faham..aku x tidur semalaman..huhu..
alasan!klu aku tidur malam pun biasenye aku bgun lambat jgk..hehe
bangun2 tidur je aku terus tgok kat sangkar...dgn harapan dpt tgok babies yg laen..tp xde pun..cis!arnab aku ni mandul ke??eh eh,klu arnab aku mandul,xde nye dia beranak pg td..haha..


tp yg memusykilkan aku,arnab sepatutnye ade 4-12 ekor babies..tp kenapa arnab aku keluar 1 je??yg laen2 tu x nak keluar lg ke ataupun mmg elly ade sekor je anak?ataupun mmg rabbit x deliver sekali gus?tapi..tapi..haish..byk betol persoalan..xpe,tunggu dgn sabar..sabar itu kan indah..trademark Arifful Baqi yg aku selalu aplly.. :P


oh,ya..malam td sbb terlalu excited,aku yg biasenye off handphone malam2 (utk mengelakkan gangguan dari anasir2 luar) menukar habit..aku plak yg jadi anasir yg mengganggu ketenangan 4 org manusia iaitu:
1.sarina(adik aku)-aku msg dia selaku tuan mutlak rabbit2 itu..aku ni babysitter je.. :P
2.syafiqa hayati-aku mmg selalu texting ngan dia..so,dia pun selalu tawu perkembangan elly & eddy..
3.arifful baqi-aku text dia sbb mengingatkan "cooperation" berat sebelah yg ingin dilaksanakan antara kami..
4.megat-aku text dia ni pulak sbb dia selalu kutuk & ugut nak mencederakan rabbit2 ku.. :P
 tp klu diorang x sedar msg masuk,maknenye aku x menggangu lah..hehe


ni aku nak share sket beberapa info tentang rabbit..


1.asingkan rabbit jantan ngan betina..diorang x boleh duduk serumah..bkn muhrim..haha..xde lah..x boleh duduk serumah sbb nanti gadoh..
2.mase nak mengawan,arnab betina mesti dimasukkan ke dlm sangkar anak jantan,x boleh sebaliknye..sbb arnab betina ni ade "territorial behaviour"..means dia x suke org laen masuk tempat dia..silap2 boleh mencetuskan perang dunia arnab..
3.arnab boleh stat mengawan mase berumur 3 bulan..manusia plak mase umur..(ok paham2 sendiri)
4.arnab betina bunting sebulan je..
5.klu dah tiba saat delivery,arnab betina gelisah..stat cabut2 bulu badan dia sbb nak buat alas tidur babies dia..suwit plak part ni..hoho..tp kadang2 ade jgk kes bunting palsu..maknenye,dia cabut bulu tp x mengandung pun sbenarnye..klu kene mcm ni,kene kawenkan balik..(itu sign nak mengawan agaknye..)
6.babies arnab biasenye 4-12 ekor sekali beranak..
7.pastu nipple(puting susu) arnab betina ade 8 je..so,klu arnab tu terlebih kuota,means ade lebih dari 8..kene gunekan khidmat ibu angkat..aku baru tawu arnab pun ade ibu angkat..haha..tp klu case aku ni,ade sekor je arnab betina..mane nak carik mak laen klu terlebih kuota..??
8.arnab ni secara naturalnye mmg jenis yg suka gigit wayar..so,jaga2 lah wayar charger or laptop korang..mmg habis dah charger kat umah aku dirosakkan eddy(arnab jantan)..
9.secara natural nye jgk,arnab ni spesies yg cepat gayat..so,avoid angkat diorang tinggi sbb nanti dia akan menendang dgn keras and klu naseb x baek,terjatuh ke lantai and injured teruk..sbb tulang dia rapuh..


dahlah tu,aku dah penat menaip..more info,click here..


last but not least,aku sajikan korang dgn gambar2 baby arnab yg aku googling2..
amaran:klu geli jgn tgok.. :P















::sedih aku..harapan nak cilok sekor bwk balik shah alam x kesampaian..ade pape perkembangan saat si elly melahirkan,aku continue kat next post..plus aku harap time korang bace post ni,background music yg sedih2 keluar..sbb aku agak sedih mase menaip entri ni..sobs3..




Dah Habis Baca?Kalau Suka,Sila Like..Thanx.. :)

13 budak kasi surat cinta:

Rizwan Abdullah said...

hahaha...congrats !!

Norhasfiza Roosli said...

abg wan,congrats apenye..baby dah mati..haha..x dapek lah den nak jd nenek.. :P

ehaminnie said...

lorh~ mati ke? kesian nye akak... xpew3, lepas nie byk beranak er..

Norhasfiza Roosli said...

tu baru anak arnab dah feeling lebih2..klu anak sendiri x tawu ler..haha

ehaminnie said...

@Budak Gigi Arnab

sabar kak :) tp rupe mcm puppy kan time arnab kecik ? nyomel xD

Norhasfiza Roosli said...

tawu xpe..cute gila..wpun xdak bulu..haha

ariff said...

tahniah, aku rasa ni la antara entry ko yg terbaik setakat ni.. hehe

Norhasfiza Roosli said...

kuang asam..haha..

Norhasfiza Roosli said...

tp aku kan mmg sentiasa menunjukkan improvement dari sehari ke sehari..haha

EnciK AxixOu said...

perh..seram pon ade bile tgk...

Norhasfiza Roosli said...

@EnciK AxixOuape pulak seram..kiut ape..haha

NA said...

fiza...nak satu...hihihi

Norhasfiza Roosli said...

ko nak 1?haha..aku sekor anak pun x dpt lg ni..suma mati..demmit! :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...