Sunday, 31 July 2011

Ramadhan Datang Lagi

Bila kat status fesbuk ramai yg tulis "Selamat menunaikan ibadat terawih.."
Bila SYAITON dah gundah gulana sbb kene PERINTAH BERKURUNG selama sebulan..
Bila kurma Yusof Taiyoob laris kat pasaran..
Bila pakcik2 makcik2 sibuk dok memikir nak berniaga kat bazaar..
maka,dgn rasminya aku nak announce...
"BESOK PUASA!!!"
So,aku nak wish selamat berpuasa kpd seluruh muslimin & muslimat x kira di ceruk mane anda berada..hehe..Alhamdulillah,klu esok aku masih dipanjangkan umur,ini merupakan kali ke-19 aku berjumpa lg ngan encik RAMADHAN MUBARAK..wpun mase cinonet2 dulu aku blom stat pose lg..hehe..dan selepas 7 taon,akhirnye taon ni dpt lah aku pose sebulan kat umah..sebelum ni asyik sambut RAMADHAN kat perantauan aje..isk3..
Dari segi istilah,puasa didefinisikan sbg menahan diri dari lapar dan dahaga serta perkara2 yg membatalkan puasa dari terbit fajar hingga tenggelam matahari..aku dah hafal sgt definisi pose ni sbb dlm exam selalu tanye..haha..
Antara FAQ(frequently asked question) yg aku selalu tanye mase kecik2 dulu:


"Mak,kentut batal pose x?"
"Ala,x sengaja termakan..klu sengaja x ape eh mak?"


tapi itu mase kocik2 lah..mase aku buta huruf,buta warne...x reti nak bace buku..
bile dah besar aku tawu le ape perkara2 yg membatalkan pose..antaranye ialah:
  • Makan dan minum dengan sengaja walaupun pada nilaian dan kadaran yang sedikit pun,seperti memakan saki baki makanan kecil yang terlekat pada celah gigi dan lain-lain lagi.
  • Muntah dengan sengaja
  • Bersetubuh atau keluar air mani dengan sengaja
  • Keluar darah haid atau nifas(org pompuan sahaje..klu yg laki pun ade,sila cpat2 tukar jantina kat myKAD..)
  • Gila (hilang akal)
  • Pitam(termasuk pengsan) atau mabuk sepanjang hari.
  • Merokok disiang hari.(Termasuk menghisap ganja atau dadah)
  • Murtad (keluar dari Islam)
  • Memasukkan sesuatu ke dalam rongga terbuka seperti menyembur pewangi atau menyegar mulut dan sebagainya.Larangan ini tidak termasuk memasukkan air atau udara kedalam rongga terbuka kerana ingin berwuduk atau melegakan kesakitan dan ketidakselesaan pada rongga(dengan syarat air tersebut tidak diminum atau ditelan dengan sengaja).

Hukum berpuasa di bulan Ramadhan ni wajib bg sume yg beragama ISLAM...
Firman Allah S.W.T: “ Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa. “ - (Surah Al-Baqarah: 183)

tapi,mcm yg kita tawu,ISLAM itu M.U.D.A.H...ISLAM bkn agame yg membebankan...atas sebab2 tertentu,kita diharuskan bukak pose..tp kene ganti balik ye..antara sebab2 nye ialah  org yg sakit,ibu yg hamil dan kene breastfeed baby,org yg bermusafir & org tua yg lemah..

Pahala puasa Ramadhan amat besar. Orang yang meninggalkan puasa dengan sengaja, bukan saja telah melakukan satu dosa besar, bahkan dia mengalami satu kerugian yang amat besar, satu hari puasa yang ditinggalkan tersebut tidak boleh ditebus dengan apa jua cara, tidak boleh ditukar ganti, sekalipun orang yang meninggalkannya berpuasa seumur hidupnya. Ini jelas sebagaimana sabda Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam: 

Maksudnya: “Sesiapa berbuka satu hari pada bulan Ramadhan tanpa ada rukhshah (uzur syarak) dan tidak juga kerana sakit, dia tidak akan dapat menggantikan puasa yang ditinggalkannya itu, sekalipun dia berpuasa seumur hidup.” (Hadis riwayat Tirmidzi, Abu Daud, Nasa’i, Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah).

[

Mcm biasalah azam aku setiap kali dtg nye bulan yg mulia ni..nak memperbanyakkan amal ibadat..solat terawih tu kemungkinan besar aku terpaksa buat sendiri2 kat bilik..Al maklum,aku balik keje pun lambat..lagi,nak bace Al-Quran seberapa byk yg aku mampu..setiap kali tiba bulan Ramadhan ni,harus lah rebut peluang nak buat amal byk2..siapa tawu,mungkin ini Ramadhan yg terakhir..em,tetiba sayu pulak aku..semoga kita semua sama2 dpt manfaat drpd bulan puasa ni..
Jadi,sekali lagi aku nak ucap..


SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL MUBARAK




Sebelum aku undur diri,aku nak ckp sket..ade 1 soalan..and aku sendiri yg akan jawab..haha..
"Ape hukum pakai contact lens di bulan puasa sbb nanti kita akan pakai lens drop kalau mata kering?"
Jawapan-->x batal pose kita sbb mata bkn rongga terbuka..



wallahualam..klu jawapan aku salah,tolong betulkan...sbb aku pun lens user..hehe.. 

::sekian..renung2 kan & selamat beramal..



Dah Habis Baca?Kalau Suka,Sila Like..Thanx.. :)

6 budak kasi surat cinta:

ruzaimi@Along said...

1 HAMBA ALLAH YANG HENSEM SAID :
SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK. SEMOGA DAPAT KITA TAMBAH AMALAN DAH BEKALAN UNTUK AKHIRAT. JANGAN LUPE TERAWIH DAN PUASE.. don cuti2..hahaha..=p

Cik Fyza Roosli said...

errr..perlu ke ckp ensem?hahahaha..selamat bpose abg remy..kitorg dpt coti2 malaysia at least seminggu..jgn jelez..muahahaha...

ruzaimi@Along said...

haha..ek eleh..haha..nk kate kiut xlah kiut..ramai orang kate ensem,so i tulis lah ensem..haha..jgn jeles sbb pompuan x lei pinjam istilah tu.. Exclusive untuk lelaki aje okeh..ahakss..

Cik Fyza Roosli said...

ce ckp sket sape yg rabun dekat tuh??hahah

ruzaimi@Along said...

haha..jeles-jeles...haha

Cik Fyza Roosli said...

eleh..abg ruzaimi cantik..ahaks!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...