Thursday 28 July 2011

Aku Vs Pensyarah!

Assalamualaikum...
Entri kali ni aku nak sembang2 pasal cita2 aku...hehehhh..
Mase kocik2 dulu kan,cita2 aku nak jadik dokter,lawyer,angkasawan,saintis...bla..bla...tp mmg x termasuk rasenye dlm list cita2 aku utk jd cikgu...mase kocik2 dulu,cita2 cenggini je lah yg aku tawu..mane lah aku tawu ape itu pegawai makmal,juruukur bahan segale bagai kan...


-angkasawan-

-lawyer-

-saintis-


Bila masuk sekolah menengah,aku dah fokuskan cita2 utk jd dokter..tp belajar mcm hampess..aku dpt 5A je mase spm tawu.(jgn gelakkan rezut spm aku..iye..aku tawu aku x pandai..).tp x frust sgt lah dgn rezut tu sbb slh aku pegi tgok citer korea mase nk exam..sampai kene hentam ngan warden sehari sebelum stat SPM..pergh,dugaan btol..naseb baek BM aku A1..ahaks!




pastu aku dpt offer masuk matrix perak..mase tu aku x dpt masuk u..frust gila!tp mybe sbb aku apply cos advance2 kot..dan ramai yg terer2 apply..of coz lah aku dibelakangkan..isk3..tp harus bersyukur lah sbb aku ditakdirkan belaja kt KMPk..dari sekola lg aku mmg minat gila subjek BIO..tp rezut bio x gempaklah mase SPM..dpt B je sbb aku tetibe blur nak jwb paper 3 part yg kene design experiment tuh.aku x jawab lah soalan tu..haha...bila masuk matrix,tetibe je hati aku terang bila study bio..sampai aku penah jd "private" tutor kpd kwn2 aku..haha..mase tu,ade kwn yg suggest suruh aku jd cikgu..mmg aku x nak lah..aku x minat langsung okeyh?aku still ngan cita2 aku nk jd dokter..tp dah mmg takdir aku,aku tawu dan aku sedar aku ni tersangatlah hancur lebur bila masuk bab2 mengira nih..makanya,rezut math telah mencacatkan keseluruhan pointer aku!aku dpt c+ taw..ulang lg sekali,C+..!!rezut matrix tuk sem 1,aku dpt 3.03 je...
Jadi,mase tu aku sedar harapan aku tuk jd dokter dah hancur berkecai.
Frust


Sebelum masuk sem 2,aku ade dpt surat tawaran study MEDIC kat INDON..mmg dah excited tahap tenuks lah...tp kan..parents aku x kasi aku pegi sane..bahaye!aku pun sbg anak yg taat menurut aje kata2 mak ayah aku tanpa membantah sikit pun walaupun mase tu aku terpakse korbankan cita2 aku sejak dari zaman cinonet tuh..baek x aku?haha
aku pun teruskanlah study kat matrix...sampai lah aku dpt rezut yg sgt meningkat dr rezut sem 1..tapi math aku still dapat CACING !agaga!


Alhamdulillah,lepas tu aku dpt tawaran sambung degree in Sc Biology kat UiTM Shah Alam...walaupun ini pilihan ke 7,aku bersyukur..at least aku x dpt course LELONG!
Mula2 aku terfikir bila amek BIO ni,ape je kerja aku lepas habis belajar nanti..menurut senior2,peluang kerjaya luas..tp aku still blur..untill lah satu mase tu bila kitorang bebudak Part 1 buat trip pegi Kuala Gandah or to make it clear Jabatan Perhilitan kat Pahang...bila aku bg anak gajah yg kiut tu makan,tetibe membara cita2 aku nak jadi pegawai Perhilitan...tapi ade segelintir kwn2 selalu melemahkan semangat aku..diorang ckp aku pendek,nanti kena pijak je ngan gajah tu..haks3..kurang asam betul..actually,aku xde lah pendek sgt..158cm..not bad lah kan..muahahahaha...
aku yg kat tgh2 tu..baru perasan,kalau amek gambar,aku mmg selalu berada di posisi tgh.,wakaka!


Ni time mandi ngan gajah..dpn sekali tu afie,then watip,leez,aku n blkg sekali syafiqa hayati..bes gila!tp mase nmpak taik gajah dlm air,terus aku nak termuntah..haha

siput & endang..rindunye kat mereka ni..:P


And lately,aku ade apply BIASISWA SLTP under KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI...biasiswa ni sesuai utk mereka2 yg berminat nak jd pensyarah..bila dah grad,jd pensyarah same ade kat POLITEKNIK or KOLEJ KOMUNITI..adelah kontraknye tuk beberapa taon..setelah meminta pendapat kwn2,akhirnye aku apply utk mengajar dlm bidang HEALTH SCIENCE..yg buat aku terharu tu bila ade sorang kwn ckp "ko apply aje lah mak(panggilan aku dlm kalangan member2)..kitorang sume suka bila ko ajar.."...terharu aku..terasa dihargai mcm ni..plus,adik perempuan aku pun penah ckp dia lg faham ape yg aku ajar daripada cikgu KIMIA dia ajar..haha...sayang adikk...:P


Aku jd memikir,mungkinkah aku mmg ditakdirkan utk jadi pendidik?something yg x pernah terlintas kat kepala otak aku..haha...actually,aku boleh mengajar dlm group2 yg kecil aje..neves lah aku bila terpaksa bcakap di khalayak ramai..aku kan pemalu..hiks3..
x ape,wait and see je lah...klu aku dpt biasiswa tu,alhamdulillah,terjamin kerjaya aku lepas grad nanti...korang2 tolong doakan aku ye..klu x dpt,aku ade back up plan iaitu sambung master dlm MICROBIOLOGY..and klu plan yg ni x jd jgk...
aku pegi ke PLAN C-------->KAWEN..hahaha...



Pok pang pok pang,bunyi kompang~~~~..hahahaha..ah,sudah2..sebelum aku termasuk mood nak kawen nih,baek aku chaw dulu..babai..wassalam..:)


Dah Habis Baca?Kalau Suka,Sila Like..Thanx.. :)

0 budak kasi surat cinta:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...